Garanti

Laddar...
På denna sida kan du se hur du ska gå till väga om du tror att det är fel på din vara och du önskar att utnyttja din garanti och reklamationsrätt.

Du har 2 års reklamationsrätt från den dagen du mottog din vara. Detta innebär att du som kund beroende på den specifika situationen, får varan reparerad eller utbytt, återbetald eller till ett nedsatt pris. Detta förutsätter naturligtvis att reklamationen är berättigad dvs. skadan/felet inte orsakats av felaktig hantering av produkten, annat skadevållande eller normalt slitage. Läs mer om garanti och reklamationer.


När gäller garantin?

Ett exempel på felaktig hantering av en klocka kan vara om en klocka har fått vattenskador som en följd av att urkronan dragits ut medans klockan har varit i kontakt med vatten. Detta kommer inte betraktas som en berättigad reklamation även om klockan i övrigt är vattentät.

Ett exempel på allmänt slitage är, om en läder eller textilrem till en klocka spricker eller på ett annat vis bryts ner efter ett och ett halvt års användning. Detta kommer inte att vara en berättigad reklamation.Däremot om remmen bryts efter att några dagar gått sen mottagandet har varan förmodligen ett konstruktionsfel och detta täcks av garantin.

En tumregel för klockor är att invändiga defekter (typiska fel i urverket) täcks av garantin, förutsatt att felet inte uppstått under tidigare nämnda omständigheter. Utvändiga defekter täcks sällan av garantin om det inte upptäcks omedelbart efter att varan mottagits.


Om du önksar att reklamera

Om du önskar att reklamera en vara, ombeds du alltid att kontakta kundservice innan du registrerar ett reklamationsärende eller skickar varan till oss.

Då vi inte har en egen verkstad, skall produkten ofta skickas direkt till producenten/importören eller en utomstående reparatör. Detta garanterar att ditt reklmationsärende blir behandlat så fort så möjligt av personer med kompetens inom området. Det är därför viktigt att du kontaktar kundservice innan du skickar din vara då den ofta skall skickas till en adress som inte är vår egen.

Vår kundservice kan kontaktas på kundservice@klockgiganten.se, eller kan du göra det här.

Om du redan har varit i kontakt med vår kundservice och blivit ombedd att registrera ditt reklamationsärende, kan du göra det här.

Om reklamationen inte är berättigad, tillkommer krav på administrationskostnader och utgifter för frakt och returnering av varan.

Vi vill gärna spara data i cookies

Vi använder informationskapslar från trafik-logg för att identifiera vilka sidor som besökts, vilket hjälper oss att förbättra användarvänligheten på vår hemsida, både generellt samt specifikt för dig. Läs mer här;